Digitaal meesterschap

Eindelijk tijd gevonden om te lezen. Ik ben me langzaam door de enorme stapel boeken aan het heenwerken die de afgelopen jaren zijn opgestapeld op mijn bureau. En daar zit werkelijk briljant werk tussen. Ik wil jullie het mooi werk van George Westerman, Didier Bonnet en Andy McAfee niet onthouden. Zij hebben drie jaar marktonderzoek naar digitaal leiderschap gepubliceerd in hun boek “Leading Digital“. Ze hebben dat onderzoek verricht onder bedrijven die niet typisch tot de high tech bedrijven als Google, Facebook, Microsoft, etcetera behoren; ze hebben ook de start-ups uitgesloten. Ze hebben ruim 500 bedrijven geïncludeerd die onderdeel uitmaken van de bedrijven die 94% van de economische bedrijvigheid bepalen en ze hebben een keer niet alleen naar de Verenigde Staten gekeken. Ze konden aantonen dat bedrijven die goed gebruik maken van digitale technologie het qua omzet beter doen dan bedrijven die nog aan het begin van de digitale transformatie staan.

Wat echter opvallend is betreft de tweede dimensie die zij in hun studie hebben meegenomen, leiderschap. Ze konden aantonen dat leiderschap op de winst van bedrijven in hun onderzoek van doorslaggevend belang is. Waar de bedrijven die aan het begin van de transformatie staan nog slechts 9% meer winst boeken, boeken de digitale meesters niet alleen 9% meer omzet maar 26% meer winst. De sleutel zit hier in het feit dat deze digitale meesters niet alleen digitale technologie adapteren, maar dat vooral ook doen vanuit een heldere en duidelijke visie die zij binnen hun hele organisatie delen. Ze betrekken de organisatie als geheel, soms beginnend met transformatieteams, bij de route naar digitaal meesterschap. Daar zitten dan voor mij verrassende bedrijven tussen als Hotelco, Asian Paints, Codelco, BNP Parisbas, Credit Froncier, Airco en nog vele andere bedrijven die digitale meesters in hun branche zijn geworden. Dit zijn ze geworden door geduldig het pad te bewandelen naar digitale transformatie, maar het wel met visie te doen. Ze stellen tenslotte ook dat iedere organisatie dit pad kan bewandelen en dat het echt niet “eventjes” wat technologie toepassen is.

Bijzonder leerzaam. We zijn deze bevindingen volop aan het verwerken in onze transformatieteam aanpak. Wil je ook de pad naar digitaal meesterschap inslaan. Neem contact met ons op.